شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

پایلوت سامانه نظارت آنلاین بر اپراتورها به زودی اجرا می شود

رضواني

سه شنبه ۷ دی ۱۳۸۹ - ۱۰:۴۲:۰۰


نحوه نظارت رگولاتورهای پیشرو در دنیا با دو مشخصه استمرار و پایداری نظارت بر عملکرد اپراتورها همراه است که با آنلاین بودن نظارت رابطه مستقیمی دارد. در این راستا سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز حدود دو سال است که در حال برنامه ریزی برای آنلاین کردن نظارت خود بر اپراتورهاست.آنچه در ادامه می خوانید مشروح کارگاه آموزشی دستاوردهای پژوهشی و فناوری سال 89 با موضوع نظارت آنلاین بر اپراتورهاست که توسط حسن رضوانی، معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در محل مصلی برگزار شد.

اجرای پایلوت سامانه نظارت آنلاین بر اپراتورها
 

معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفت: طرح پایلوت سامانه نظارت آنلاین بر اپراتورها توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به زودی اجرا می شود.
وی گفت: این سامانه قرار است به صورت آنلاین بر بخش های فنی، مالی، حقوقی و امور مشترکان اپراتورها نظارت کند تا از نحوه و کیفیت کار اپراتورها مطابق با تعهدات پروانه آنها مطمئن شود.
وی افزود: در میان بخش های مذکور برای امور مشترکان اهمیت بیشتری قایلیم چراکه معتقدیم مشترکان باید از سرویس های خوب و با کیفیت استفاده کنند.
وی با بیان اینکه در پروانه هایی که قبلا صادر شده بود مباحث نظارتی چندان شفاف نبود، گفت: برای نظارت آنلاین رگولاتوری بر اپراتورها می باید به بخشی از سیستم های فنی، مالی، حقوقی و مشترکان اپراتورها دسترسی داشت که با هماهنگی با خود اپراتورها این کار میسر شده است.
رضوانی گفت: برخی از پروانه ها مانند پروانه های مخابرات، ایرانسل و اپراتور سوم بزرگ اند اما چون تعدادشان محدود است، نظارت بر آنها از فرآیندهای ساده تری تشکیل شده است، اما در مورد پروانه های کوچکتری مانند پروانه های شرکت های PAP،SAP،ISP وISDP که به صورت شبکه ای، گسترده شده اند نظارت با پیچیدگی های فنی و ساختاری بیشتری مواجه است.
وی افزود: مقدمات راه اندازی سامانه نظارت آنلاین بر اپراتورها انجام شده، مشاور انتخاب شده است و پایلوت آن به زودی اجرا می شود.
وی در ادامه گفت: حتی مکان مرکز مانیتورینگ سامانه نیز مشخص شده به طوری که این مرکز در محل سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی مستقر خواهد شد.
رضوانی با بیان اینکه یکی از مباحث مهم مربوط به این سامانه ها بحث امنیت آن است، گفت: برای جلوگیری از بروز مشکلات احتمالی امنیتی از شبکه اختصاصی استفاده خواهیم کرد.


شاخص های پروانه اپراتورها باز تعریف می شوند
معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با بیان اینکه با آنلاین شدن سامانه نظارتی باید شاخص های موجود در پروانه ها بازنگری شوند، گفت: موضوع این نیست که قصد تغییر شاخص ها را داریم ولی چون ماهیت نظارت آنلاین متفاوت از نظارت آفلاین است می باید برخی از شاخص هایی را که ابهام دارند به شیوه شفاف‌تری تعریف کنیم.
وی افزود: به عنوان مثال ممکن است در برخی از مباحث کیفی متوسط کشوری شاخصی تعریف شده باشد اما بهتر است که از متوسط استانی استفاده کنیم، به هرحال باز تعریف برخی از شاخص ها یکی از الزامات آنلاین شدن نظارت رگولاتوری خواهد بود.
به گفته رضوانی به منظور بازنگری در تعریف شاخص های نظارتی، پروژه مطالعاتی کلانی را در مرکز تحقیقات مخابرات با عنوان تعیین شاخص ها برای دارندگان پروانه تا نسل 3 تعریف کردیم که به طور همزمان در کنار پروژه اصلی سامانه در حال انجام است.
وی گفت: معتقدیم با راه اندازی سامانه پروزه متوقف نمی شود و همواره باید برای توسعه و افزایش کیفیت نظارت بر عملکرد اپراتورها مطالعه و تحقیق کنیم.
وی به پروژه های دیگری در ارتباط با سامانه نظارت آنلاین بر اپراتورها که توسط مرکز تحقیقات مخابرات ایران انجام می‌شود اشاره کرد و گفت: کنسول نظارتی و ارزیابی رضایت‌مندی مشتریان دو پروژه دیگر در این ارتباط است.
معاون نظارت و اعمال مقررات رگولاتوری در مورد برخی از شاخص های کلان سامانه نظارت آنلاین اپراتورها گفت: امکان اتصال به سیستم بیلینگ اپراتورها و نیز کنترل تجهیزات اپراتورها دو مورد از شاخص های کلان ارزیابی اپراتورهاست.
 

ارزیابی اپراتورهای وایمکس
رضوانی در پاسخ به خبرنگار وایمکس نیوز در مورد نحوه عملکرد اپراتورهای وایمکس و تاخیر دو اپراتور اسپادان و رایانه دانش گلستان در راه اندازی سرویس وایمکس خود گفت: تاکنون مطابق پروانه و تعهدات مذکور اپراتورهای وایمکس باید در مرحله اول مراکز استان های تحت پوشش خود را تا 80 درصد پوشش دهند که طبق اندازه گیری‌های صورت گرفته توسط کارشناسان سازمان تنظیم مقررات تخلفی صورت نگرفته و از سوی مشترکان نیز شکایتی عنوان نشده است.
وی افزود: وایمکسی ها باید همواره این موضوع را مدنظر داشته باشند که با افزایش تعداد مشترکان شبکه خود را نیز ارتقا دهند تا با مشکلی از لحاظ کیفیت پوشش مواجه نشوند.
وی در ادامه گفت: دو اپراتور اسپادان و رایانه دانش گلستان نیز برای راه اندازی شبکه خود به لحاظ فنی مشکلی ندارند اما برخی اشکالات امنیتی وجود دارد که به زودی رفع خواهند شد و شبکه این دو اپراتور نیز راه اندازی می شود.
رضوانی در پاسخ به سوال یکی دیگر از حاضران در مورد رقابت نابرابر  وایمکسی ها با شرکت های PAP برای ارایه سرویس های اینترنت پرسرعت گفت: حتی با وجود وایمکسی ها نیز ADSL جای خود را دارد با این حال رگولاتوری همواره از حقوق شرکت های PAP دفاع کرده و برای رفع مشکلات آنها تلاش خود را می کند.
وی افزود: تدوین آیین نامه تعاملی PAPها و مخابرات  آن هم پس از برگزاری جلسات متعدد و شنیدن گفته های مخابراتی ها و PAPها یکی از حمایت های رگولاتوری بوده است و در آینده نیز اقدامات دیگری برای تغییر تعرفه ها در قالب بسته جامعی انجام می شود.
در پایان نشست گواهینامه حضور در کارگاه آموزشی به حاضران اعطا شد.
 

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو